بارسایی ها
*صحبت کردن درباره بازی بارسلونا و اتلتیکو مادرید در سوپرجام 2013 اگر چه دیر،باز هم حاوی نکاتی است که نمیشود به سادگی از آن گذشت...نوشتار پیش رو سعی دارد تحلیلی شخصی درباره بازی برگشت این دو تیم را ارائه دهد امیدوارم مورد قبول دوستان نکته سنج قرار بگیرد...

بارسا نیوز

*شاید فینال سوپر جام اسپانیا بزرگترین چالش "تاتا مارتینو" در این روزها بوده باشد،بازی با تیمی بد قلق با مربی بی رحم و بازیکنانی فیزیکی و پر تلاش...

*برای تحلیل کاملا شخصی این بازی تصمیم گرفتم که این تورنمنت را به بخش های مختلف تقسیم کنم و درباره اش بنویسم...البته خیلی mp3 نوشته شده تا حوصله خواندنش رو داشته باشید...!!!

شروع بازی

*ما در آغاز بسیار عالی عمل کردیم.شاید به ندرت بارسلونا را این گونه دیده باشم که از اوایل بازی صاحب توپ و میدان بوده باشد!!! همیشه برایم سوال بود چطور است که بارسلونا اوایل بازی زیر پرس و حملات شدید رقیبان قرار میگیرد به گونه ای که هر لحظه انتظار دارم دروازه امان باز شود.

بارسا نیوز

*دقیقا 10 دقیقه از زمان شروع بازی توپ و میدان از کنترل بارسلونا خارج است.نمیدانم شاید بارسلونا این ده دقیقه را به محک زدن تیم مقابل می پردازد،ببیند واقعا چه چیزی در آستین دارند،از کدام جناح قصد نفوذ و ضربه زدن دارند و به صورت کلی چه تاکتیکی مدنظر سرمربی رقیبشان است.

*شاید واقعا برای رسیدن به آرایش تیمی و نظم مطلوب بارسلونایی به ده دقیقه زمان نیاز دارند،هر چه بود تاتا مارتینو تیم را خوب جمع و جور کرده بود و ما شاهد حرکات زیبای بازیکنان بودیم،به گونه ای که دقیقه چهار بازی تمام بازیکنان ما توی زمین اتلتیکو جولان میدادند.

بارسا نیوز

حرکات فردی

*بچه ها در این بازی به جای پاسکاری های معمول حرکات با توپ زیادی داشتند،مسی همواره در حال دریبل زدن بود،آلکسیس قصد نفوذ از راست را داشت و نیمار هم از چپ،حتی ژاوی هم با توپ بیشتر حرکت میکرد.

بارسلونا

*قدرت دریبل زنی بازیکنان ما فوق العاده بود به گونه ای که تیم رقیب فقط میتوانست با خطا بازیکنانمان را متوقف کنند.اوج این حرکات دقایق 22و43 بازی بود.دقیقه 22 حرکات پا به توپ،دریبل های بی نقص مسی،دریبل سرپای نیمار و حرکت جوردی آلبا که یک خطا برای ما دربر داشت و دقیقه 43 روی حرکت بی نظیر لیونل مسی،بوجود آمدن سانتر و موقعیت سرزنی که آلکسیس به دلیل قد کوتاه توپ رو با سر به بیرون زد.

بارسا نیوز

*چقدر افسوس میخورم از اینکه نداشتن یک مهاجم سرزن چندین سال است که یکی از نقاط ضعف بارسلوناست،ما در بازی "بایرن مونیخ و چلسی" در فینال سوپر جام اروپا وقتی در نیمه اول بازی نصفه و نیمه تیکی تاکایی بایرن مونیخ گلی در بر نداشت،نیمه دوم بمب بارانی از جنس توپ روی دروازه چلسی به راه انداختند.این یعنی یک پلن B،چیزی که ما زیاد انگار میانه ای با آن نداریم!!!!
*بارسلونا دقیقه 27 بازی 81 درصد از مالکیت توپ رو در اختیار داشت اما موقعیت چندانی نداشت،علیرغم حرکات پا به توپ و پاس های معمول راهی به سمت دروازه حریف پیدا نمیشد.(بعدا بیشتر درباره این موضوع خواهم گفت)

تاکتیک


*تیکی تاکا،تیکی تاکا،تیکی تاکا از نوع تیکی تاتا...!!!
*واقعا فوق العاده بود،سرعت پاس ها خیلی بهتر از قبل بود،پاس های شل و ول اواخر فصل قبل و حرکات لاک پشتی بازیکنان کم کم راه به سوی تیکی تاکای اصل(!!!) یافته بود و تبدیل به حرکات تند و پاس های سریع شده بود.

*بیشتر راه نفوذ بارسلونا از جناحین بود،آوردن توپ به جناحین برای باز شدن خط دفاعی و کمتر شدن تراکم جلوی دروازه،آوردن توپ به وسط پشت 18 قدم،پاس در عمق های زمینی یا پاس های هوایی پشت دفاع...اکثر مواقع چیزی که از بارسلونا میدیدیم این بود.تفاوت قابل توجه،"پاس های بلند" برای انتقال بازی به جناحین بود که به سرعت بیشتر بازی و انجام تاکتیک بارسلونا کمک میکرد.

بارسا نیوز

*ما در این بازی مسی را عقب تر از همیشه میدیدیم،عقب تر بازی کردن مسی بیشتر برای دور کردن دفاع اتلتیکو از دروازه،مشغول کردن چند بازیکن به مسی،ایجاد فضای برای نفوذ به وسیله کم شدن تراکم و دریبل های بی نقص مسی بود.البته همین امر قدرت گل زنی مسی را کمتر کرده بود همچنین باعث خطاهای بیشتر روی مسی می شد.

*واقعا نمیشود از همه بازیکنان نام برد و تک تک به بررسی بازی شان پرداخت اما نکته ای که خیلی من رو به خودش مشغول کرد،شکوفا شدن آلکسیس هست،کسی که انگار توجه بیشتری در این فصل به او خواهد شد.

بارسا نیوز

آلکسیس سانچز دز این بازی هم به سمت جلو نفوذ داشت و هم در دفاع شرکت میکرد،از قدرت دریبل زنی اش بهتر استفاده میکرد و گاهی دست به حفظ توپ میزد.


*درباره نیمار هم فقط یک نکته: شاید گاهی محو میشد اما برای رسیدن به دروازه اتلتیکو بزرگترین عامل کمکی بود.حتی بیشتر اوقات به عقب می آمد و در کارهای دفاعی شرکت فعال داشت.



*در مقابل،اتلتیکو هم بی کار نبود،دفاع منسجم و فیزیکی-بخوانید اتوبوسی- و چشم داشتن به ضد حملات و استفاده از اشتباهات خط دفاعی...کاری تکراری که همه تیم ها این روزها یاد گرفته اند مقابل بارسلونا انجام بدهند.(البته شاید در مقابل بارسایی ها،چون مورینیو در مقابل بایرن مونیخ گواردیولا هم چشم به ضد حملات داشت!) 

بارسا نیوز

*توی این بازی دقیقه 41 کرنرها تازه 1-1 شده بود.

*واقعا هم این تاکتیک برای اتلتیکو جواب داد.دقایق 34،مخصوصا 41 و 55 بازی،اگر سوپر واکنش های "ویکتور والدز" نبود بارسلونا مطمئنا جام را از دست داده بود.دقایق 34 و 41 ما از روی ضد حملات ضربه خوردیم،واقعا دفاع در این دو صحنه ضعیف نشان دادند،عدم هماهنگی،عدم جایگیری مناسب و سرعت کم،دروازه بارسلونا را مورد تهدید جدی قرار داد.

ویکتور والدس

*ویکتور والدز ستاره بی چون و چرای این مسابقه بود،باید واقعا قدرش را بدانیم.
*اما دقیقه 55...نیمه دوم با پرس شدید اتلتیکو شروع شد،حدود ده دقیقه پرس شدید و دستپاچگی دفاع بارسلونا...بارسلونا در این بازی نشان زیر پرس حساب شده خیلی سردرگم میشود.

بارسا نیوز

ما در مقابل تیم های بزرگ چه خواهیم کرد؟ ما واقعا در دفاع،حتی در حمله نیاز به هماهنگی بیشتر داریم.

*تاکتیک دیگر اتلتیکو مادرید،خطاهای بیش از حدشان بود!!!!! مادریدی ها واقعا از روی خباثت وجودیشان خطا میکردند،بخصوص کاستا که دست پرورده و کپی برابر اصل "سیمئونه" است...

بارسا نیوز

دقیقه 5 مسی رو زدند،دقیقه 13 تکل وحشیانه کاستا روی نیمار زده شد اما نیمار بلند شد و به بازیش ادامه داد،دقیقه80 مشت ""فلیپه" به دهن دنی آلوز آن هم برای بار دوم،دقیقه 84 خطای عمد کاستا و ایستادن به شکل کاملا بی ادبانه چشم در چشم داور،87 هم خطای پنالتی،تنها بخش کوچکی از خطاهای "عمدی" و "وحشیانه" بازیکنان اتلتیکو بود.



*نکته تاکتیکی دیگر درباره این بازی،تمرکز بیش از حد بارسلونا به نفوذ در عمق خط دفاعی ست،حالا یک تیم با خط دفاعی محکم را جلوی بارسلونا بگذارید،واقعا سخت ترین کار ممکن است.ما گزینه سانتر و ضربات سر را کنار میگذاریم به دلیل قد کوتاه بازیکنان،چرا شوت نمیزنیم؟؟ شوت که دیگر قد نمیخواهد.حالا میگوییم دفاع فشرده است،ولی واقعا عزمی برای شوت زدن هم وجود دارد؟؟؟

من که فکر نمیکنم...من در سوپر جام اروپا میدیدم که بایرن مونیخ هم تا وقتی میخواست تیکی تاکای آماتورش را داشته باشد آنچنان شوتی به سمت دروازه چلسی نمیزد،جالب اینکه وقتی توانست دفاع چند لایه ساخت مورینیو را مغلوب کند که ریبری با استفاده از قدرت دریبل زنی و یک فضا سازی،شوتش را روانه دروازه چلسی کرد.

بارسا نیوز

*البته بارسلونا در دور زدن دفاع و حرکات کنار خط عرضی بسیار خوب عمل میکند که این هم به نوبه خود باید ازش استفاده کرد.اما یک تیم وقتی صد در صد میتواند موفق باشد که در مقابل دفاع کردن های اتوبوسی از هر سه فاکتور "سانتر"،"شوت زنی" و "دور زدن دفاع" به خوبی بهره ببرد یا حداقل آنقدر تیکی تاکا را "بدون نقص" اجرا کنند که "بازیکنان حریف حتی توپ را هم نببینند".


سخن آخر و نکته ها:

*نیمار واقعا نشان داده که با این سن کم اگر هماهنگیش را با بارسلونا بدست بیاورد تیمی در دنیا وجود نخواهد داشت که بتواند مقابل او ایستادگی کند،هوش بالایش واقعا به کمک تیم می آید.

*و در آخر:بارسلونا واقعا دارد خودش را بازسازی می کند،سرعتش را بالا برده اما انگار آنچنان هم هماهنگ نیستند،حرکات فردی عالی،پاس ها عالی اما در آخر به هیچ جا نمیرسد.اگر کار تیمی تقویت شود و از نظر روحی روانی بشود تیم را آماده نگه داشت واقعا موفق خواهیم بود.با اینطور دفاع کردن ها نمیشود زیاد دوام آورد و در حمله باید سعی کنیم علاوه بر هماهنگی،سرعت و تمرکز خلاقیت را هم چاشنی آن قرار بدهیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود...

*کمی بیشتر باید صبر کنیم و ببینیم تاریخ برای ما سرنوشت را رقم خواهد زد یا ما تاریخ را خواهیم نوشت...

بارسا نیوز

به امید موفقیت بارسلونا و بارسایی ها
 


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, | 14:16 | نویسنده : Po0Ya |